Linux гейминг – хиляди Windows игри благодарение на Wine и Proton. Все повече разработчици издават и нейтив игри.
Linux гейминг – мит или реалност
Геймингът, или играенето на игри винаги е бил една от основните притегателни сили към компютрите за повече хора. И докато преди няколко години игрите за Linux се брояха на пръсти, то сега все повече игрови студия издават и нейтив Linux заглавия, вземайки предвид постоянното покачване на интереса на потребителите към тази операционна система.
И докато Wine за играене на Windows игри под Linux съществува от близо 20 години и беше извървян дълъг път, в който вече хиляди Windows игри и приложения работят под Linux, то силното рамо на компанията Valve се оказа решаващият тласък за възхода на Linux гейминга като цяло.
След като Valve преди няколко години определиха Windows като катастрофа, те започнаха усилено да подкрепят Linux, в резултат на което се появиха много нови нейтив заглавия, а също така и проектът Proton и официалното поддържане на Windows игри в Steam клиента за Linux посредством функцията Steam Play.
Всички игри, разработени от Valve имат и Linux версия. Към момента само Half-Life: Alyx няма поради проблеми, но Linux версията е официално потвърдена и се очаква всеки момент.
Linux гейминг – Proton и Wine: главните инструменти за неговото осъществяване.
За потребителите, които не знаят, Proton представлява форк на Wine, който се разработва от Valve, благодарение на много разработчици и докладите за проблеми на потребителите, който се основава на кода на Wine, а допълнителните разработки на Valve също намират обратно своето място в Wine, така че двата проекта са си взаимно полезни.
Потребителят може да активира функцията Steam Play само с няколко клика на мишката, като избере, че иска да я използва. След това играта се сваля и инсталира без нуждата от каквито и да било повече действия, все едно сте на Windows.
Комбинирани с DXVK за преминаване от DirectX 9, 10 и 11 към кросплатформения приложно-програмен интерфейс за графика и изчисления Vulkan, който е най-модерният и мощен API към момента, Wine и Proton предоставят на Linux потребителите десетки хиляди игри, като в някои от случаите те дори се представят по-добре отколкото на Windows, въпреки че не са издавани за Linux. Все по-често и Windows потребители използват DXVK, защото той им предоставя по-консистентно представяне.
Важен момент е и възможността за играенето на много стари игри, които не могат вече да бъдат играни при Windows. Тези игри работят абсолютно безпроблемно при Linux, като в повечето случаи тръгват без никакви проблеми, а това е възможно благодарение на голямата гъвкавост, която дава Wine за избор на всякакви версии на Windows само с няколко клика на мишката.
Linux гейминг – Proton удря силно рамо. Над 6000 заглавия са с платинен статус.
Само след две години, когато беше обявен Proton, в специалната създадена за целта страница protondb.com вече има над 6000 заглавия, които са с платинен (Platinum) статус. Този статус означава, че не са необходими никакви действия от страна на потребителя, за да играят тези игри освен да ги свалят и да натиснат бутона Play.
Има много повече игри с Gold и Silver статус, които също вървят безпроблемно, но при тях се налага да направите някои допълнителни настройки, които в повечето случаи са елементарни и се заключават само в копирането и поставянето на различни команди.
Ако погледнем графиката, създадена от Boiling Steam, ще видим, че Proton е дал голям прираст на Linux гейминга и от съобщени 11 000 игрови заглавия, над 6000 са с платинен статус. Кривата показва постоянен възход, като всеки месец се докладват и добавят нови игри.
За съжаление към момента има проблем с някои онлайн игри, при които се използват различни античийт системи. Въпреки че те работят безпроблемно, когато играете с Wine, античийт системата смята, че има нещо нередно и не ви допуска да играете. От Valve вече водят преговори с някои компании, а какъв ще бъде резултатът, предстои да видим. В същото време Wine от известно време работи безпроблемно с мощната игрова защита Denuvo.
При всички положения оправданията на повечето Windows потребители, че на Linux не могат да се играят игри и затова остават на Windows, стават все по-несъстоятелни. Само за две години след излизането на Proton могат да се играят хиляди и хиляди заглавия при Linux, а с минаване на времето положението само ще се подобрява и най-вероятно ще стигнем до момент, когато няма да има игра, която не може да бъде играна и под Linux.
Разбира се, най-добрият вариант е да не се разчита на подобни инструменти като Wine и Proton, а все повече потребители да мигрират към Linux, което ще принуди производителите на игри да изкарват още повече нейтив Linux заглавия. Тогава Linux вече ще е победил и последния бастион – десктопът, ще бъде превзет на абордаж.