Работата по Direct3D Vulkan при Wine продължава усилено. Добавят се все повече нови функции.
Wine Direct3D Vulkan бекендът е алтернатива на досегашното преминаване от Direct3D 9, 10 и 11 към OpenGL при играене на Windows игри под Linux, като при Direct3D Vulkan се използва кросплатформения приложно-програмен интерфейс за графика и изчисления Vulkan. Преминаването към OpenGL има своите проблеми и не винаги е с добро представяне, освен това Vulkan е по-модерният API и логиката сочи, че е по-добре да се използва той, отколкото остарели технологии.
Колко по-добро може да бъде преминаването от DirectX към Vulkan ни показва проектът DXVK, който се разви шеметно за малкото време, от което съществува и промени Linux гейминга завинаги, давайки на Linux потребителите висока производителност и хиляди Windows игри, които могат да бъдат играни безпроблемно. Еволюцията на DXVK стигна дотам, че някои Windows игри се представят по-добре под Linux, което показва, че Vulkan е правилният избор.
Именно поради тази причина разработчиците от Wine заедно с тези от CodeWeavers, които разработват платения вариант на Wine в лицето на CrossOver, започнаха собствена разработка за преминаване на DirectX към Vulkan, която да се яви заместител на DXVK. Direct3D Vulkan бекендът не трябва да се бърка с VKD3D, който е слой за преминаване от DirectX12 към Vulkan.
През последните седмици Direct3D Vulkan бекендът вижда още повече подобрения от страна на Henri Verbeet и други разработчици от CodeWeavers, които бързат да добавят новостите за утрешното издание на Wine 5.9.
Скорошната работа включва различни функции като scissor rectangle, поддръжка за растеризация на обекти, alpha to coverage multisampling, поддръжка за сливане на обекти, primitive restart, Vulkan вертекс буфери, sampler дескриптори и дескриптори за постоянни буфери, fragment/vertex pipes, pipeline обекти и др.
Засега проектът е в стадий на разработка, но ако всичко върви по план, в началото на другата година, когато излиза Wine 6.0, може да имаме добра алтернатива на преминаването към OpenGL, която да е сравнима с DXVK, но ще е вградена в основния код на Wine и няма да налага допълнителни действия като насторйването на DXVK, което ще е в плюс за потребителите. Остава да видим дали представянето ще е на същото ниво като при DXVK.