Google обявиха Linux-базираната гейминг услуга Stadia

0
963
Google обявиха Linux-базираната гейминг услуга Stadia

На Game Developers Conference (GDC 2019) от Google обявиха официално своята Linux-базирана стрийминг игрова услуга Stadia, преди известна като Project Stream. Със Stadia от Google се надяват да променят гейминга завинаги, давайки възможност на играчите да играят своите игри навсякъде, независимо от тяхната операционна система или устройство. Необходим е само достъп до интернет, за да се впишете в услугата и да започнете да играете.

Google обявиха Linux-базираната гейминг услуга Stadia 3

Stadia е осъществена като облачна инфраструктура и без да има някакви изненади тук, от Google използват Linux за тази цел, а по-конкретно Linux дистрибуцията Debian, плюс кросплатформения приложно-програмен интерфейс за графика и изчисления Vulkan.

Както може би на всекиго прави впечатление, не се използват Windows и DirectX на Майкрософт, което показва все по-широкото настъпване на продуктите с отворен код, които в случая са и много по-добри от техните затворени еквиваленти.

Игрите ще бъдат стартирани директно в браузъра на потребителите, което означава, че всички заглавия ще могат да бъдат играни на компютри, смартфони, таблети и дори на смарт телевизори. Стриймването ще се извършва също директно в интернет браузъра, без да се налага да сваляте някакъв допълнителен софтуер.

Използването на Linux и Vulkan предоставя възможност за стрийминг на игри при 4K резолюции с 60 кадъра като бъдещите планове са за 120 кадъра при 8K резолюции. От Google са разработили и собствен контролер, който дава възможност за функции като достъп до YouTube стрийминг с натискането на един бутон.

От Google съобщиха още, че са работили в тясно сътрудничество с AMD и в резултат на това е създадена специална видео карта за Stadia дейта центровете. Всеки един отделен клъстер използва 2.7GHz процесор с AVX2 SIMD и 9.5 MB L2+L3 кеш, 10.7 терафлопа AMD видео карта с HBM2 памет и 56 изчислителни единици и 16 GB RAM със скорост от 484 GB/s. Използването на AMD е добър ход, който ще помогне за развитието на драйвърите с отворен код, от което полза ще иматвсички потребители, използващи видео карти на тази марка.

Прочетете още:  Intel заплашва Qualcomm със съд за Windows 10 машините

Освен това използването на Linux и на Vulkan също ще подпомогне още повече тяхното развитие и развитието на отворения код като цяло, а най-вероятно компаниите, които все още не са издали свои нейтив Linux версии на игровите си заглавия, ще трябва да го направят час по-скоро, ако искат да участват в първата света гейминг стрийминг услуга Stadia. Това от своя страна ще даде още по-силен тласък и на Linux гейминга, който в последните години набра голяма скорост благодарение на компании като Valve, GOG, Feral Interactive и проекти като Wine, Proton, DXVK и пр.

Ако услугата Stadia набере популярност, то това би допринесло голяма полза за Linux гейминга като цяло, защото това ще означава повече Linux игри, повече заглавия, които използват Vulkan, който е много по-добър от DirectX, но въпреки всичко продължава да се използва масово от разработчиците било поради стари навици или поради други причини, а също така и развитието на отворения код като цяло, защото Stadia е изградена само и единствено на продукти с отворен код. Изоставянето на продуктите със затворен код като DirectX и дори Windows носи след себе си само позитиви.

Засега не е известна официална дата за пускането на стрийминг услугата Stadia, но от Google обявиха, че това със сигурност ще се случи тази година.

Повече информация можете да получите от официалния блог пост, а техническите детайли можете да разгледате тук.

5/5 (1 Review)