Разработчиците на Wine – софтуера, който позволява играенето на Windows игри и стартирането на Windows приложения под Linux и macOS изненадаха Linux потребителите с много приятна новина. Докато от екипа вече отдавна работят по VKD3D, което е начин да се играят DirectX 12 игри чрез преминаване към Vulkan, сега те обявиха, че работят и по Vulkan бекенд, който ще позволява играенето на DirecX 9 игри с преминаване към Vulkan.
През всичките тези години разработчиците на Wine дадоха възможност на Linux потребителите да играят десетки хиляди Windows заглавия, но дори и до този момент се използва преминаването от DirectX 9 към OpenGL, известно като WineD3D. И докато този подход върши работа дълго време, то въпреки всичко той създава и проблеми и при някои игри са налични графични проблеми, а в доста случаи води и до по-ниска производителност.
Поради качествата на Vulkan, който е доказано по-добър от DirectX 11 и DirectX 12, е възможно да се създаде бекенд, който да ретранслира повикванията от DirectX 11 към Vulkan и този проект беше осъществен от Филип Ребохле под името DXVK, който пожъна огромен успех и давайки огромно бързодействие в DirectX 10/DirectX 11 игрите спрямо преминаването към OpenGL.
Благодарение на DXVK Linux потребителите могат да играят множество AAA заглавия още на ден първи, при това с минимален удар върху производителността, в порядъка от около ~10%. Стигна се дори дотам, че някои потребители използват DXVK и под Windows, за да стабилизират представянето на някои игри, а от Valve започнаха да предлагат официално Windows заглавия на Linux потребителите в Steam.
Вдъхновени от успеха на DXVK, сега изглежда, че разработчиците на Wine са решили най-сетне да намерят начин за ретранслиране към Vulkan и DirctX 9. Според пост на Henri Verbeet, който работи в CodeWavers, компанията, която издава платения Wine продукт CrossOver и участник в разработката на WineD3D при Wine, става ясно, че от екипа всъщност вече работят по бекенд, който да осигури преминаване от DirectX 9 към Vulkan:
„…краткият отговор е, че работим по Vulkan бекенд за WineD3D. Също така опитахме и с DXVK, но този почин не проработи„, казва разработчикът.
Ако от екипа наистина успеят да разработят подобен бекенд, то това ще е много добра новина за потребителите, които играят по-стари игри, използващи DirectX 9 и по-стари. Заместването на стария начин с преминаване към OpenGL и използването на преминаване към Vulkan ще реши множество графични проблеми, които все още съществуват при някои игри, а освен това и ще донесе огромен прираст в бързодействието при повечето заглавия.
Както вече ви съобщихме миналата година подобен проект вече съществува, но той върви с много бавни темпове и въобще не е ясно дали ще достигне до някакви значими резултати в следващите няколко години. Като вариант пред разработчиците от Wine се очертава и подпомагането на този проект вместо да започват от нулата.