Ray Tracing идва официално при Vulkan и Linux с нови разширения, които ще подсигурят поддръжката.
От Khronos Group направиха анонс, че Ray Tracing идва официално при кросплатформения приложно-програмен интерфейс за графика и изчисления с отворен код Vulkan под формата на нови разширения.
От екипа на NVIDIA имаха свои собствени разширения, които предоставяха Ray Tracing при Vulkan за потребителите на тези видео карти, които можеха да играят различни игри с Ray Tracing поддръжка като например Quake II RTX, но сега, след помощ от страна на NVIDIA, всички Linux потребители и тези, които използват Vulkan с други видео карти като Intel и AMD, ще получат официална поддръжка.
Старши софтуерният графичен разработчик Daniel Koch от NVIDIA обяснява, че е имало голямо търсене за наличието на истинско крос-платформено API за Ray Tracing ускорение и ето, че сега те го предоставят на индустрията, за да задоволят нуждите им.
Той заявява още, че цялостната Vulkan Ray Tracing архитектура ще бъде позната на разработчиците, които до момента са използвали съществуващите до момента API, защото е сходна, което ще помогне за по-лесно портване на съществуващото Ray Tracing съдържание. Освен това обаче новото API предоставя и нови функции и по-висока гъвкавост.
Новите разширения, които предоставят Ray Tracing поддръжка при Vulkan са VK_KHR_ray_tracing, VK_KHR_pipeline_library, VK_KHR_deferred_host_operations, SPV_KHR_ray_tracing, SPV_KHR_ray_query и GLSL_EXT_ray_tracing.
Главното разширение обаче е VK_KHR_ray_tracing, което предоставя поддръжка за хардуерно-ускорено компилиране и управление, Ray Tracing шейдър етапи и pipelines и ray query свойства за всички етапи на шейдърите.
В съответствие с това от NVIDIA публикуваха и нов бета Vulkan драйвър, като версията за Linux е 440.66.02. В списъка с промените се вижда добавянето на Ray Tracing поддръжката за Vulkan, плюс добавена поддръжка за device-local VkMemoryType, за която от NVIDIA казват, че може да доведе до повишение на бързодействието в някои случаи, особено при DXVK. Повишението не е голямо, в повечето случаи няколко процента, но понякога достигащо и до 10%.
Сега, след като разширенията вече са публикувани официално, потребителите на AMD и Intel също ще получат Ray Tracing поддръжка при Vulkan при някое от следващите големи издания на Linux драйвърния пакет с отворен код Mesa по-късно тази година.
Засега поддръжката при NVIDIA е експериментална, като разработчиците ще очакват обратна връзка от потребителите, което означава, че все още не би трябвало да се използва за крайни продукти, защото в бъдеще могат да бъдат добавени още нови функции, да бъдат променяни или премахнати стари и пр.
След като Vulkan вече има официална Ray Tracing поддръжка, а следващите RDNA2-базирани видео карти на AMD и новите конзоли също ще имат добавена поддръжка за Ray Tracing, може би ще се увеличи още повече прирастът в използването на Vulkan и той ще стане предпочитан API от разработчиците за разработване на игри.
Vulkan е доказано по-добър от DirectX на Майкрософт, даващ по-голямо бързодействие, по-голяма гъвкавост и е по-лесен за използване от страна на разработчиците. Имайки предвид и факта, че е крос-платформен, то едно игрово заглавие може лесно да се появи на платформи като Linux, Windows, macOS и някои игрови конзоли. Това, което задържа разработчиците към DirectX е единствено навикът и страхът от новото и непознатото.
Въпреки това вече има някои големи компании, които пуснаха своите игрови заглавия с Vulkan, някои от които 7 Days to Die, Doom 2016, DiRT Rally, Dota 2, F1 2017, Hitman, Mas Max, Middle-earth: Shadow of Mordor, RAGE 2, Red Dead Redemption 2, Rise of the Tomb Raider, Shadow of the Tomb Raider, The Surge 2, The Talos Principle, Serious Sam Fusion 2017 и още.
Повече за добавената Ray Tracing поддръжка при Vulkan можете да научите от официалния анонс.