Steam Proton е проект на Valve, който използва модифицирана версия на Wine за игране на Windows игри при Linux посредством новата им услуга Steam Play в Steam. Това означава, че потребителите ще могат с един клик да играят заглавията от официалния списък, без нуждата да се занимават да настройват Wine или DXVK.
Тук ще ви запознаваме с новините около проекта Proton и новостите, които разработчиците на Proton постоянно предлагат на нашето внимание във версиите 4.1x.
Съдържание на статията
Излезе Proton 4.11 с над 3300 подобрения (31.07.19)
От Valve обявиха новата поредна версия на Steam Proton 4.11, която е първа от тази серия и като такава носи изключително множество от промени.
Proton 4.11 използва за основа Wine 4.11, 154 кръпки от Proton 4.2 са ъпстриймнати и вече не са необходими и все повече се приближава до чистата версия на Wine.
Като една от големите новини при Steam Proton 4.11 е добавянето за пръв път на D9VK с версия 0.13f, което ще позволи подобряване при играенето на DirectX 9 игри, а включването му става с променливата PROTON_USE_D9VK в потребителските настройки.
Също така важно подобрение е съобщаването на честотата на опресняване на монитора към игрите, което ще реши някои проблеми, при които потребителите не можеха да използват пълните възможности от кадри в секунда.
Налична е експериментална поддръжка futex-базирани n-process synchronization primitives, наречена „fsync“, която ще намали натоварването върху процесора сравнено с esync. Засега тази функция изисква поддръжка от Linux ядрото.
Допълнително са налични поправки при джойстиците, сред които отстранен инпут лаг при някои заглавия, добавена е поддръжка за последните версии на OpenVR SDK, FAudio вече е сверсия 19.07, DXVK е актуализиран до версия 1.3, поправени са мрежовите проблеми при GameMaker игровите заглавия, налични са подобрения при управлението на прозорците и фокуса при курсора на мишката и още.
Повече можете да научите от официалния анонс.
Излезе Proton 4.11-2 с обновен DXVK, FAudio и различни поправки (08.08.19)
Налична е новата версия на Proton 4.11-2, която идва с важни подобрения.
Разработчиците са обърнали внимание на някои от по-важните проблеми, които възникнаха от излизането на версия 4.11 и пускат 4.11-2 като бърза поправка на миналото издание или така нареченият hotfix.
При новата версия 4.11-2 е добавено докладване за 60 FPS за нови монитори, които поддържат по-висока честота на опресняване и за стари игри, които изискват наличието на 60 херца, DXVK е обновен до версия 1.3.2, FAudio е обновен до версия 19.08.
Сред поправките при игрите виждаме отстранено замръзване при въвеждане на текст при заглавията Earth Defense Force 5 и Earth Defense Force 4.1, при играта DARK и неин DLC куест са отстранени проблемите благодарение на актуализираната версия на енджина Wine-Mono до 4.9.2.
Официалния анонс можете да видите тук.
Излезе Proton 4.11-3 с поправки за FSync, актуализиран D9VK и още (27.09.10)
Разработчиците от Valve публикуваха поредното издание на Proton за игра на Windows игри под Linux.
Новото издание идва с много интересни подобрения като поддръжка за последните версии на Steamworks и OpenVR SDK, добавени са шрифтове за липсващите езици китайски, японски и корейски, D9VK е обновен до последната версия 0.20, която излезе вчера.
Налични са различни поправки за забиванията и сривовете на FSync, вградените игрови браузъри получават поправка, включително и играта Bloons TD 6, добавена е поддръжка за spin count за повишено бързодействие, която е изключена по подразбиране и може да се включи с променливата WINEFSYNC_SPINCOUNT=100.
Подобрена е поддръжката за много стари заглавия с виртуална реалност (VR), поправени са text input сривания при Unreal Engine 4 игрите, включително поправка в това отношение получават и игрите Mordhau и Deep Rock Galactic.
Налични са много важни подобрения при игровите контролери (джойстици). Сега вече игрите ще се опитат да достъпват игровите контролери директно, все едно са Xbox контролери. Това означава, че PlayStation 4 геймпадовете, геймпадовете за бойни игри, както и други геймпадове ще се държат по начина, по който се държат и под Windows.
Ако искате вашият джойстик да бъде третиран като Xbox контролер, можете да използвате мапинг функцията на Steam клиента. Ако контролерът не може да бъде достъпен директно поради проблеми с правата, то той ще бъде третиран като Xbox геймпад.
Излезе Proton 4.11-4 (14.09.19)
Valve публикуваха четвъртото малко издание от серията 4.11, което идва с интересни подобрения и поправки на проблеми.
Разработчиците са работили по поправянето на загубата на фокус и хващането на мишката в активния прозорец на игрите и в това направление са извършени редица подобрения. Играта Farming Simulator 19 вече може да бъде играна с Proton, след като с Wine това беше възможно още от излизането ѝ.
Подобрено е поведението на игровите контролери за PlayStation 4, както и игровите контролери, които са свързани към системата чрез Bluetooth. Поправени са графични проблеми при игрите A Hat in Time и Ultimate Marvel vs Capcom 3.
При Proton 4.11-4 също така DXVK е актуализиран до версия 1.3.4, FAudio до 19.09 и D9VK до 0.21-rc-p.
Пълния анонс можете да видите тук.
Излезе Proton 4.11-5 (18.09.19)
Разработчиците на Proton обявиха поредната малка версия от серията 4.11, в която са отстранени различни проблеми и регресии.
- В новото издание е поправено сриване, причинено от определени типове инпут устройства, като проблемът се е появил от миналата версия 4.11-4.
- Оптимизирано е бързодействието при използването на игрови контролер с AMDGPU видео драйвъра с отворен код за AMD видео карти.
- Поправено е стартирането на игрите във виртуален десктоп и полу-прозрачни прозорци. И двата проблема се появиха при миналата версия 4.11-4.
- Налични са подобрения на FSync имплементацията при използването на променливата WINEFSYNC_SPINCOUNT.
Официалният анонс може да бъде видян тук.
Излезе Proton 4.11-6 (23.09.19)
Днес от Valve публикуваха следващото малко издание на своя Wine проект, който се използва за Steam Play.
Едната от промените при новата версия е актуализирането на версията на DXVK до най-новата версия 1.4.
Актуализирането към новата версия на DXVK е много важно, защото при нея има много големи промени като обновени D3D11 runtime интерфейси, DXGI е актуализиран до версия 1.5, поправени са проблемите при новия Rockstar Game Launcher, Grand Theft Auto 5, The Surge 2 и други игри.
Краткият анонс на Proton 4.11-6 може да бъде видян тук.
Излезе Proton 4.11-7 (10.10.19)
В седмото малко издание от серията 4.11 разработчиците от Valve отстраняват някои важни проблеми.
- Поправени са много проблеми при включването и изключването на игрови контролери в реално време (hotplugging) за игрите, които го поддържат. Сега, след тези поправки игровите контролери ще работят дори и да са включени след като е стартирана играта.
- Подобрена е поддръжката за игрови контролери, които използват Rewired Unity библиотеката. Такава игра например е ICEY.
- DXVK е актуализиран до версия v1.4.2.
- D9VK е актуализиран до версия 0.22.
- Поправено е сриване при стартиране на играта Kingdom Come: Deliverance.
- Поправено е вероятно сриване при някои игри с виртуална реалност (VR).
- Wine-mono е актуализиран до версия 4.9.3, което води до по-добро изобразяване на шрифтовете и подобрява съвместимостта при някои игри като например играта Age of Wonders: Planetfall.
Официалният анонс може да бъде прегледан тук.
Излезе Proton 4.11-8 с поддръжка за VKD3D за DirectX 12 поддръжка (08.11.19)
Новото издание на Wine версията на Valve предоставя една дългоочаквана от потребителите функция. Докато при Wine VKD3D поддръжката е налична от доста време насам, то при Proton това не беше така. Сега при версия 4.11-8 разработчиците от Valve са добавили VKD3D за поддръжка на DirectX12 игри при Linux.
Напомняме на нашите читатели, че разработчикът на DXVK Филип Ребохле започна усилено да помага на VKD3D проекта, а добавянето му към Proton е може би в резултат именно на тези усилия, имайки предвид, че Ребохле беше нает на работа преди време от Valve.
Други подобрения при Proton 4.11-8 са:
- Подобрена поддръжка за игрови контролери при игрите Farming Simulator 19 и Resident Evil 2.
- Играта Devil May Cry вече може да се играе.
- Отстранени са проблемите с мишката при играта Arma 3.
- Разпространението на Proton е подобрено и сега той вече използва по-малко дисково пространство и е с намален размер на сваляне при актуализация.
- Подобрения при Rockstar Launcher и Grand Theft Auto V.
- Wine и другите библиотеки сега идват с премахнати дебъгинг символи. Разработчиците, които имат нужда от тях, могат да изберат „debug“ клона на Proton в Steam клиента.
- Налични са подобрения при компилиране. Новият „redist“ makefile позволява по-лесно разпространение на билдовете между потребителите. Компилирането вече е много по-бързо, а виртуалната машина за компилиране е актуализирана до Debian 10.
- DXVK е актуализиран до v1.4.4.
- D9VK е актуализиран до v.0.30.
- FAudio е актуализиран до v.19.11.
- Wine-mono е актуализиран до v.4.9.4.
Официалният анонс може да бъде прегледан тук.
Излезе Proton 4.11-9 с четири важни промени (28.11.19)
Разработчиците на Proton анонсираха деветото малко издание от серията 4.11, която идва с общо четири поправки, две от които са регресии от миналата версия.
При новата версия са поправени следните проблеми:
- Възстановен е force feedback-ът при игра с волан.
- Поправена е регресията, която се появи при версия 4.11-8, засягаща 32-битовите игри, които използват D9VK и DXVK.
- Поправено е сриване при играта Crazy Machines 3 при някои видео карти.
- Поправено е грешното докладване за по-малко количество видео RAM при някои видео карти.
Излезе Proton 4.11-10 с поправки за Halo: The Master Chief Collection, подобрения при управление на мишката и др. (13.12.19)
Налична е поредната версия на Proton, която идва с много интересни подобрения. Разработчиците от Valve продължават усилено да работят върху своята версия на Wine, която сега идва с още повече подобрения.
- Докато Halo: The Master Chief Collection работеше с Wine и Wine-Staging, при Proton тя не работеше. Сега вече играта може да се играе и с Proton, но потребителите с по-стари Linux дистрибуции, при които се използва версия на gnutls по-стара от 3.5.4, ще трябва да използват бета версията на Steam клиента. Някои режими в играта са спрени заради EasyAntiCheat.
- Поправено е зависването на играта Metal Gear Solid V при стартиране.
- Добавен е нов integer scaling режим, който дава по-ясна картина при използването на по-високи резолюции при игри, които не са създадени за такива. Опцията може да бъде активирана с променливата WINE_FULLSCREEN_INTEGER_SCALING=1.
- Налични са големи подобрения при управлението на мишката. При тестовете на Steam е видяно подобрение при игрите Fallout 4, Furi и Metal Gear Solid V.
- Налични са подобрения при контролерите, което води до по-добри резултати при игрите Telltale, когато се играят с Xbox контролер, и игрите Cuphead и ICEY, когато се играят с PlayStation 4 контролер през Bluetooth.
- При играта Trine 4 вече няма да има заключване на 30 кадъра, което се оправяше лесно, но сега ще става автоматично.
- Поправена е регресия в представянето на Xbox контролера.
- Поправено е сриване при играта L-2 Sturmovik.
- FAudio е актуализиран до версия 19.12.
- D9VK е актуализиран до версия 0.40-rc-p.
- Налични са различни DXVK поправки.
Официалният анонс може да бъде видян тук.
Излезе Proton 4.11-11 с четири промени (19.12.19)
Разработчиците от Valve пуснаха спешно малко издание, което поправя четири важни промени. Proton 4.11-11 идва със следните актуализации:
- Последният ъпдейт на Grand Theft Auto V може да се играе отново.
- Поправено е насичането на мишката при по-дълго време на играене.
- DXVK е обновен до версия v1.5, която включва D9VK.
- Възстановена е поддръжката за mapped mouse cursor бутоните.
Официалният анонс може да бъде видян тук.